Kända kaffemärken, Lavazza

juni 11, 2020 |

Bella Italia. Italien är hem för mycket som vackra kläder, god mat, snabba bilar och exklusiva viner. Men italienarna är duktiga på det svarta guldet eller rättare sagt kaffe. I Italien är det espresso och andra kaffedrinkar som gäller och hela kafékulturen i Italien kan närmast likna en religion. Landet är en av världens största kaffeproducent och rostare av olika slags bönor. En av världens absolut största kaffetillverkare är det italienska kaffeföretaget Lavazza och denna artikel ska undersöka och beskriva Lavazza.

Mer än bara en kopp kaffe

Historien bakom den anrika italienska kaffeproducenten Lavazza startar redan år 1895 i den italienska staden Turin. Grundaren, Luigi Lavazza var en man med många visioner och drömmar. Kaffe var en av hans stora specialiteter och intresse och Luigi studerade dem olika kaffebönorna mycket noggrant och gillade att testa nya smaker. 1895 grundade Luigi en liten handel där man kunde köpa kaffebönor i olika typer av rostningar i lösvikt. Lugi gillade som sagt att testa nya smaker men också blanda olika bönor för att få till den ultimata smaken. Man ska komma ihåg att vid denna tidpunkt så var kaffebönor från andra sidan jordklotet en mycket dyrbar vara men Luigi var säker på att allt fler skulle uppskatta hans olika blandningar. Mycket riktigt blev det så, Luigi blev rätt fort ett omtalat namn och fler och fler började att uppskatta Luigis kaffe och affärerna började att gå väldigt bra. Tiden gick och 1923 är något av ett revolutionerande år för Lavazza. Man börjar då att sälja kaffet färdigpackat vilket skulle gör att kaffet skulle hålla sig längre och färskt och med detta så kunde även kunder utanför Turin att beställa Luigis goda kaffe. Luigi gjorde snabbt sitt nya företag till ett familjeföretag där alla hans barn men också andra släktingar fick arbeta. i början på 1930-talet så tar Luigis barn efter arbetet och Luigi skänkte dem alla bolagets aktier. I slitet på 1940-talet så börjar företaget att sälja sitt kaffe under namnet Lavazza och med tanke på att företaget hade växt enormt så började man att satsa mycket på marknadsföring och reklam.

Mer än bara en kopp kaffe

Efter andravärldskriget hade dem flesta företag svårt att gå runt men Lavazza växte enormt och 1965 så öppnar Lavazza, som enda i hela Europa sitt första rosteri där man dagligen kan behandla ca 42000 kg kaffebönor per dag. Med tiden så växte bolaget och blev snabbt Italiens men också Europas största kaffeproducent. Lavazza insåg tidigt vikten av god marknadsföring och man var bland dem första ute med kaffekoppar och annan servis med företagets logga och namnet vilket gjorde företaget känt över hela världen. Man var också snabbt ute med att använda sig av olika kändisar till att marknadsföra företagets produkter vilket fick en enorm effekt. Idag är det som man brukar säga historia. Företaget är bland topp fem rosterier i hela världens i både storlek men också per kvalitét. Man räknar ed att det serveras ca 20 miljarder koppar Lavazza-kaffe per år och företaget omsätter mer än ca 3 miljarder Euro om året.

Category: Selectorigin

Comments are closed.